A A+

Zapisz się do newslettera

Wspieraj Fundację Inna Prestrzeń

Architektura Cienia (tom I)

Architektura Cienia. Handel uliczny (tom I) to pierwszy interdyscyplinarny przewodnik po strategiach, praktykach i projektach związanych z handlem ulicznym. Publikacja Aleksandry Wasilkowskiej to pierwsza książka Fundacji Inna Przestrzeń, która trafiła do księgarni. Szara strefa w wielu krajach to nawet 40% rynku. Prognozy mówią o nieustającym wzroście nieformalnego przepływu kapitału. Szacuje się, że połowa ludzi pracujących na świecie - około 1,8 mld osób - pracuje w szarej strefie. Ekonomia i rozrastająca się szara strefa oraz rodzące się w czasach kryzysu alternatywne ekonomie takie, jak: banki czasu, bezgotówkowe wymiany towarów i usług, alternatywne waluty, niewątpliwie będą mieć wpływ zarówno na kształt architektury, jak i organizację miast w przyszłości.

Spotkanie promujące książkę odbyło się w czwartek, 18 kwietnia 2013 r. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Na temat zjawiska handlu ulicznego w kontekście miasta rozmawiali: autorka książki Aleksandra Wasilkowska oraz współautorzy tekstów Joanna Erbel i Krzysztof Herbst oraz Grzegorz Buczek, wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich. Prowadzenie: Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana)


Autorzy: Aleksandra Wasilkowska (koncepcja i redakcja) oraz Maciej Sieńczyk, Jan Smaga, Pedro Gadanho, Studio Miessen, Monika Sosnowska, Anna Kaplińska-Struss, Jerzy Goliszewski, Agnieszka Kurant, Przemysław Witkowski, Krzysztof Herbst, Andrzej Nowak, Joanna Erbel, Peter Mörtenböck, Helge Mooshammer

Koordynacja: Julia Missala
Projekt graficzny: Studio Noviki
Wydawca: Fundacja Inna Przestrzeń
Warszawa 2012

Kup w sklepiku

 

KUP KSIĄŻKĘ


W naszym sklepiku dostępne są:

Shadow Architectrue/ Architektura Cienia. Handel uliczny (tom I)

Shadow Architecture/ Architektura Cienia. Bazary i szalety (tom II i III)

***

"Architektura Cienia" odwraca proporcje. Handel uliczny - traktowany przez wielu - jako negatywne zjawisko życia miasta, może być jego atutem. Zamiast wstydzić się handlu ulicznego (usuwając go lub ukrywając), stwórzmy dobre warunki dla jego współistnienia z rozwojem żywej, nowoczesnej metropolii.

Książka spodoba się wszystkim tym, którzy chcą spojrzeć na miasto z perspektywyekonomii i sztuki, nie boją się miejskich paradoksów i wewnętrznych sprzeczności.Handel uliczny jest zjawiskiem, które zamiast szpecić ulice współczesnych miast, powinien je wypełniać i uspołeczniać.
Aby miasta były dla ludzi, handel uliczny musi znalezć w nim stosowne miejsce.

Równolegle do działań urbanistów, miejskich aktywistów i artystów, konieczna jest mądra polityka władz miejskich, które czasem zapominają, że nie sztuką jest realizowanie wielkich inwestycji urbanistycznych,  ale przede wszystkim zagospodarowanie luk pomiędzy nimi wodpowiedzialny społecznie sposób.

Witek Hebanowski
Julia Missala
Fundacja Inna Przestrzeń